Nieuws

Eerste aanzet voor risico-indicator ‘Veilige voertuigen’

Veilige voertuigen zijn een belangrijke voorwaarde voor verkeersveiligheid. Maar een eenduidige definitie van een risico-indicator ‘Veilige voertuigen’ is niet makkelijk te geven. Het Kennisnetwerk SPV geeft een eerste aanzet. De technologie voor

Verslag POLIS-sessie over verkeersveiligheidsdata

Het Kennisnetwerk SPV nam op 30 november en 1 december deel aan de POLIS-conferentie over mobiliteit in Brussel. Een van de sessies ging over verkeersveiligheidsdata, waarbij Wilma Slinger namens CROW/Kennisnetwerk SPV de

Dag van Verantwoord Medicijngebruik in teken van verkeersveiligheid

De Dag van Verantwoord Medicijngebruik (DvVM) staat op 9 januari 2023 in het teken van geneesmiddelen in het verkeer. Sinds 2020 staat 9 januari bekend als Dag van Verantwoord Medicijngebruik (#DvVM) om

Monitor Startakkoord: aantal afgeronde uitvoeringsagenda’s stijgt naar 57%

De jaarlijkse enquête van Kennisnetwerk SPV onder Nederlandse gemeenten laat zien dat van de 135 gemeenten die reageerden 57% een uitvoeringsagenda verkeersveiligheid heeft afgerond, of nog verwacht af te ronden in 2022.

Ruim 260 subsidieaanvragen voor tweede tranche

Iets meer dan 260 overheden hebben een aanvraag ingediend voor de tweede tranche investeringsimpuls verkeersveiligheid. Voor de eerste tranche waren dat 60 overheden minder. Toch blijft er ongeveer 18 miljoen euro over

Factsheet Subjectieve verkeersveiligheid

Verkeersdeelnemers kunnen zich om verschillende redenen onveilig voelen in verkeerssituaties, ook als die situaties niet per se onveilig zijn. Een gevoel van onveiligheid kan dus haaks staan op objectievere gegevens zoals ongevalsdata

Een vijfde fietsers voelt zich onveilig op fietspad binnen de kom

Zo’n 20 procent van de fietsers voelt zich vaak onveilig op het fietspad binnen de bebouwde kom. Dit komt vooral door de toenemende drukte en snelheidsverschillen op en rond de fietspaden, maar

Maatschappelijke kosten verkeersongevallen vallen hoger uit

De maatschappelijke kosten van verkeersongevallen zijn volgens het Kennisinstituut voor Mobiliteit (KiM) een stuk hoger dan eerder gedacht. De kosten voor 2020 zijn nu geschat op 27 miljard euro. Voor 2018 kwam

Halvering aantal verkeersslachtoffers in 2030 onhaalbaar

Een halvering van het aantal verkeersslachtoffers in 2030 ligt buiten bereik. In het meest gunstige geval kan alleen het aantal verkeersdoden tot de helft dalen. Voor het fors verminderen van het aantal

Kennisnetwerk praat overheden bij over verkeersveiligheid

Het Kennisnetwerk SPV trekt in het voorjaar van 2023 het land in. We gaan met provincies en regio’s, en hun inliggende gemeenten, in gesprek over de laatste ontwikkelingen op het gebied van

Consulenten VVN zien wel wat in landelijk dashboard

De consulenten van Veilig Verkeer Nederland (VVN) krijgen graag toegang tot de Landelijke Monitor Risico-indicatoren die komend voorjaar wordt gelanceerd. Dat werd duidelijk tijdens een sessie van het Kennisnetwerk SPV bij VVN

Percentage 30km/uur-wegen kan nog flink omhoog

Na toepassing van het CROW ‘Afwegingskader 30 km/uur’ kan het percentage 30km/uur-wegen binnen de bebouwde kom op termijn oplopen naar ongeveer 80%. Tien procent meer dan nu. Van de huidige 50 km/uur-wegen
< 167891020 >