Nieuws

Aan de slag met risico-analyses verkeersveiligheid!

Het Strategisch Plan Verkeersveiligheid heeft het over regionale en lokale risico-analyses die voor het eind van het jaar klaar moeten zijn. 16-10-2019 Waar begin je als je zo’n analyse wilt maken voor

Stappenplan uitvoeringsprogramma

In het Startakkoord Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 is afgesproken dat elke regio een risicoanalyse maakt van het eigen verkeerssysteem. Zo’n risicoanalyse laat zien op welke punten het verkeerssysteem moet worden verbeterd om

Bijeenkomst (Samen)werken aan fietsveiligheid

Fiets en verkeersveiligheid is een urgent onderwerp. De stijgende ongevalscijfers en het leed dat daarbij ontstaat zijn redenen om een bijzondere dag te organiseren. We doen dat op 22 oktober in de

Waar zitten de verkeersrisico’s? Een risicoanalyse voor wegbeheerders in 6 stappen

Het Kennisnetwerk SPV heeft een stappenplan ontwikkeld voor het maken van een risicoanalyse waarmee met name gemeenten aan de slag kunnen. In het kader van het Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV) ligt er

Factsheet Risico-indicatoren

Om risico’s in het verkeerssysteem in kaart te brengen, kunnen we gebruikmaken van zogeheten risico-indicatoren of ‘Safety Performance Indicators’ (SPI’s): indicatoren voor risicofactoren – wegkenmerken, omstandigheden of gedragingen – die een sterk

Factsheet Verkeersveiligheid van de basisschoolomgeving

In vergelijking met andere leeftijdsgroepen vallen er onder kinderen tot 14 jaar betrekkelijk weinig verkeersslachtoffers. Toch vormen kinderen als verkeersdeelnemers een kwetsbare groep. Dat geldt zeker tijdens het drukke spitsuur rond een

Verslag werksessie snelheid en verkeersveiligheid

In het Strategisch Plan Verkeersveiligheid wordt ingezet op proactief verkeersveiligheidsbeleid op basis van risico-indicatoren, waaronder snelheid. Op 25 juni 2019 organiseerden CROW, Rijkswaterstaat en SWOV een werksessie om voor dit thema de

Kennisnetwerk SPV van start

CROW en SWOV, zijn in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, gestart met het Kennisnetwerk SPV. Doel is overheden te helpen de verkeersveiligheidsrisico’s beter in kaart te brengen en de

Factsheet Oudere verkeersdeelnemers

Ouderen blijven steeds langer mobiel. Doordat ze langer actief blijven, maar bijvoorbeeld ook dankzij ‘nieuwe’ vervoermiddelen zoals de elektrische fiets en scootmobiel. Tegelijker tijd zien we dat oudere verkeersdeelnemers kwetsbaar zijn: de

Factsheet Veiligheid voor fietsers

Nederland is een echt fietsland. In de loop der jaren zijn er legio maatregelen genomen om de verkeersveiligheid van fietsers te verbeteren – van vrijliggende fietspaden, fietstunnels en rotondes tot voorlichting, regelgeving

Factsheet Risicogestuurd beleid

Steeds meer provincies en gemeenten kiezen voor een ‘risicogestuurd’ verkeersveiligheidsbeleid: een proactieve aanpak om ongevallen te voorkomen door de belangrijkste risico’s in het verkeerssysteem aan te pakken. Bij risicogestuurd beleid kijken we

Factsheet Veilig van deur tot deur

Het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 – kortweg SPV 2030 – beschrijft een vernieuwde visie op verkeersveiligheid. Overheden en maatschappelijke partijen zetten gezamenlijk in op een meer ‘risicogestuurd’ verkeersveiligheidsbeleid: ongevallen voorkómen door de
< 117181920 >