De eerste expertsessie van Aanpak SPV ‘Ervaringen met de risicogestuurde aanpak verkeersveiligheid’ was op 22 mei. Elke Helmus nam de deelnemers aan het webinar mee in de ervaringen die zij opdeed met de risicogestuurde aanpak binnen de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH).
Elke Helmus is ruim tien jaar beleidsmedewerker Verkeer bij MRDH en heeft al sinds de introductie van het Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV) in 2018 ervaring met de risicogestuurde aanpak. Ze begint met een korte introductie over de MRDH, een samenwerkingsverband van 21 gemeenten dat onder meer werkt aan de versterking van het regionale mobiliteitsnetwerk.
Hierna volgt haar uitleg over de totstandkoming van de Regionale Uitvoeringsagenda Verkeersveiligheid 2025. Dit is het regionale beleidsdocument dat richting geeft aan de verkeersveiligheidsaanpak binnen de MRDH en waar de risicogestuurde aanpak voor het eerst een plek in heeft gekregen.
Focusthema’s
Elke benoemt de verschillende stappen die de regio heeft doorlopen om te komen tot een aantal focusthema’s, zoals fietsinfrastructuur en verkeerseducatie. MRDH heeft daarvoor gebruikgemaakt van diverse beschikbare databronnen en regionale kennis om te komen tot een eerste aanzet van een risicoanalyse.
De focusthema’s zijn vervolgens omgezet in concrete doelen. Een voorbeeld: op het moment van de risicoanalyse blijkt 56% van de fietspaden aan de richtlijnen voor voldoende breedte te voldoen. Het streven voor 2025 is 71%. De diverse doelen zijn uitgewerkt in een uitvoeringsprogramma, waarmee de gemeenten binnen de regio aan de slag zijn gegaan.
Lastiger dan gedacht
Wat blijkt nu? De risicogestuurde aanpak is lastiger in te passen dan gedacht. Het SPV-gedachtegoed op zichzelf kan op veel steun rekenen, zegt Elke, maar het daadwerkelijk inbedden van het risicogestuurd werken blijkt een proces van vele jaren. Daardoor is een groot deel van de doelen in het uitvoeringsprogramma niet gehaald. Dat ligt met name aan:
- de beperkte capaciteit bij organisaties (onder andere door de waan van de dag)
- de organisatiestructuur (het implementeren van risicogestuurd werken in de hele gemeentelijke organisatie vergt veel tijd)
- het ontbreken van de juiste databronnen
- beperkte financiële middelen.
Vervolgacties
Voor het vervolg van de Regionale Uitvoeringsagenda Verkeersveiligheid mikt MRDH op:
- het stellen van tussendoelen, die haalbaarder worden geacht
- een versterking van de samenwerking op de 3 E’s (Engineering, Education en Enforcement – weginrichting, educatie en handhaving)
- de Bestuurlijke Afspraken SPV 2025-2029, waarin aangescherpte doelen zijn opgenomen
- het gebruik van kennis op landelijk en decentraal niveau en intensivering van de samenwerking.
Tot slot deelt Elke enkele voorbeelden van mobiliteitsplannen van diverse gemeenten binnen MRDH. Deze bieden inspiratie om zelf aan de slag te gaan.
Daarmee komt een eind aan een inspirerende sessie, die voor veel deelnemers herkenning oplevert. Duidelijk wordt dat de risicogestuurde aanpak een sterk middel is, maar dat de uitvoering ervan én de te verwachten resultaten meer tijd vragen dan gedacht. Dat zijn belangrijke lessen om stappen te kunnen zetten naar verbetering van de verkeersveiligheid in Nederland.
Benieuwd naar de presentatie? Klik hier.
Opzet expertsessie
De expertsessie van Aanpak SPV is een webinar van een uur waarin een deskundige op een bepaald onderwerp de aanwezigen meeneemt naar een diepere laag van de risicogestuurde aanpak verkeersveiligheid. De behoefte aan die verdieping kwam regelmatig naar boven onder de deelnemers aan de maandelijkse sessies voor (beleids-)ambtenaren Verkeersveiligheid die Aanpak SPV maandelijks organiseert.
Nog vier expertsessies in 2025
Na deze eerste sessie volgen dit jaar nog vier gratis expertsessies.
- Dataverzameling – Woensdag 11 juni 2025, 10.00-11.00 uur – Teun Kok (Nationaal Dataportaal Wegverkeer) legt uit hoe je data verzamelt, hoe je ze gebruikt, waar je ze vandaan haalt en wat er nog aankomt.
- Veilige infrastructuur en Veilige snelheid – Dinsdag 9 september 2025, 10.30-11.30 uur – Hillie Talens en Edwin Thoen (CROW) geven een toelichting op de kennis over wegontwerp, nieuwe ontwikkelingen en afpelmethodiek van richtlijnen.
- Veilige verkeersdeelnemers – Woensdag 1 oktober 2025, 10.00-11.00 uur – Lysanne de Gijt (Rijkswaterstaat) geeft een toelichting op onderzoeken naar onder andere middelengebruik, afleiding en gebruik van veiligheidsmiddelen en hoe je hier beleid op kunt ontwikkelen.
- De 3 E’s en gedragsbeïnvloeding – Woensdag 19 november 2025, 10.00-11.00 uur – Dirkje van der Ven (Wavy) deelt kennis over het ontstaan van gedrag en welke interventies mogelijk zijn vanuit weginrichting, educatie en handhaving.
Webinar voor (beleids-)ambtenaren Verkeersveiligheid
Ben je nieuw in het vakgebied, wil je jouw kennis over de risicogestuurde aanpak van verkeersveiligheid updaten of verbreden of ben je benieuwd naar de ervaringen van anderen? Meld dan jezelf en/of een collega aan voor één van de sessies over de basis van het Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV), de risicogestuurde aanpak en middelen om zelf aan de slag te gaan.
De sessie van 4 juni is nagenoeg vol, maar voor het najaar staan diverse opties open. Klik hier voor de actuele planning en meld je aan!
Hopelijk tot snel bij een expertsessie of een andere bijeenkomst van Aanpak SPV!