Verslag eerste webinar (beleids)ambtenaar verkeersveiligheid

Met de naadloze overgang van het Kennisnetwerk SPV naar Aanpak SPV per 1 januari lopen ook de webinars door voor (beleids-)ambtenaren over de risicogestuurde aanpak verkeersveiligheid. De formule is iets gewijzigd, hetzelfde bleef de kennisuitwisseling, het enthousiasme én de gezelligheid. Woensdag 12 februari was de eerste sessie van dit jaar. Tom Seising, programmamanager Aanpak SPV, blikt terug.

Door mijn hoofd gingen vooraf vragen als: sluit de aangepaste formule aan bij de behoeften, weten we de aanwezigen voldoende mee te geven, werkt de succesformule van vorig jaar nog steeds? Mijn twijfels werden al snel weggenomen door de enthousiaste en gedreven professionals aan de andere kant van mijn scherm. Vanuit diverse regio’s in het land namen zij weer actief deel aan een twee uur lange zit, die overigens voorbij vloog voor mij.

In het eerste uur nam ik de deelnemers mee in de risicogestuurde aanpak van verkeersonveiligheid: een basiscursus Strategisch Plan Verkeersveiligheid en het gedachtegoed achter de risicogestuurde aanpak. Na een aantal gerichte vragen deelden de deelnemers kennis en ervaringen en stelden wedervragen. Duidelijk werd dat we allemaal hetzelfde doel nastreven – het verminderen van verkeersslachtoffers – maar dat de aanpak en verantwoordelijkheden soms erg verschillen. Prachtig om de interactie te zien en hoe mensen nader tot elkaar komen.

Hulpmiddelen

Na een korte pauze gingen we met hernieuwde energie verder met het tweede deel van de sessie. Daarin lag de focus met name op de hulpmiddelen die Aanpak SPV biedt bij de risicogestuurde aanpak. De meeste deelnemers waren blij verrast om te zien hoeveel er is. De meest recente hulpmiddelen die aansluiten op de praktische uitvoering van de risicogestuurde aanpak zijn de Blauwdruk risicoanalyse en de Tien tips voor een uitvoeringsplan. De vernieuwde website, aanpakspv.nl, zagen de deelnemers als een welkome verbetering.

Tot slot stonden we stil bij de derde tranche van de Investeringsimpuls verkeersveiligheid. Dit onderwerp leidde al voor het openstellen van de cofinanciering door het Rijk tot veel vragen. Met het naderen van het eerste aanvraagtijdvak (van 26 februari tot en met 9 april) blijkt het een heet hangijzer. Gelukkig hebben we elkaar kunnen motiveren om de pot van 236 miljoen tot 2030 volledig leeg te trekken en zo de verkeersveiligheid een flink eind in de goede richting te brengen. Alle deelnemers troffen al voorbereidingen om een aanvraag in te dienen, ook diegenen die dat eerder niet hadden gedaan.

Verdiepende sessies

Aanpak SPV werkt momenteel een aantal ideeën uit voor verdiepende sessies. Dat worden korte, meer inhoudelijke sessies over onderdelen binnen de risicogestuurde aanpak verkeersveiligheid. Denk aan sessies gericht op:

  • data en dataverzameling
  • veilige infrastructuur (onder andere inrichting en gebruik)
  • veilige snelheid (onder andere gereden snelheid versus veilige snelheid)
  • veilige verkeersdeelnemers (onder andere gedrag en gedragsbeïnvloeding)
  • politieke bestuurders
  • et cetera.

Hoe deze sessies er precies uit gaan zien en wanneer ze gaan plaatsvinden delen we op deze website en op LinkedIn (volg ons!). 

Ook aansluiten?

Ben je nieuw in het vakgebied, wil je jouw kennis over de risicogestuurde aanpak verkeersveiligheid updaten of verbreden, of ben je benieuwd naar de ervaringen van anderen en deel je zelf graag kennis? Meld jezelf en/of een collega dan aan voor een van de webinars voor (beleids)ambtenaren verkeersveiligheid.

Tot aan de zomervakantie van dit jaar staan nog vijf sessies gepland. Klik hier voor de data. De planning voor de sessies na de zomervakantie volgt binnenkort. Hopelijk tot snel bij een van de bijeenkomsten van Aanpak SPV!