Dien je aanvraag in voor derde tranche Investeringsimpuls

Gemeenten, provincies en waterschappen kunnen vanaf 26 februari tot en met 9 april 2025 een aanvraag indienen in het kader van de derde tranche van de Investeringsimpuls Verkeersveiligheid. Het gaat om het realiseren van bewezen effectieve inframaatregelen die de verkeersveiligheid bevorderen. Voor de derde tranche is in totaal 221 miljoen euro beschikbaar.

Naar aanleiding van de evaluatie van de tweede tranche en de berekeningen van SWOV over de kosteneffectiviteit van de maatregelen, heeft het ministerie van IenW wijzigingen doorgevoerd ten opzichte van de tweede tranche. Zo zijn in de vernieuwde menukaart enkele nieuwe maatregelen toegevoegd, zoals maatregelen ter realisatie van het wegtype gebiedsontsluitingsweg 30 km/u (GOW‐30), de aanleg van een schoolzone in klinkerbestrating en de aanleg van een vrijliggend voetpad.

Daarnaast zijn de kostenkengetallen geïndexeerd naar het geraamde prijspeil van 2026 en sluit de verdeelsleutel beter aan op de aanpak van de grootste risico’s voor verkeersveiligheid. Ook wordt de derde tranche meerdere keren opengesteld in aanvraagtijdvakken om beter aan te sluiten op de decentrale beleids- en begrotingscycli.

Urgentie blijft hoog

De menukaart in beeld geeft inwoners, bestuurders, raadsleden een overzichtelijk beeld van de effectieve maatregelen die gemeente, provincie of waterschap kunnen treffen met behulp van rijksbijdrage.

De urgentie om de verkeersveiligheid te verbeteren blijft onverminderd hoog. Hoewel er in 2023 in Nederland minder mensen omkwamen door een verkeersongeval dan een jaar eerder, gaat het nog altijd om meer verkeersdoden dan tussen 2010 en 2021. Daarbij zijn er de afgelopen vier jaar steeds meer fietsers om het leven gekomen.

Het Rijk heeft daarom een investeringsbedrag gereserveerd van € 500 miljoen tot 2030 om een impuls te geven aan de verkeersveiligheid van wegen in beheer van gemeenten, provincies en waterschappen. Het Rijk draagt met dit geld voor maximaal 50% bij aan maatregelen die de verkeersveiligheid verbeteren.

Risicoanalyse en uitvoeringsprogramma

De aanvraag voor subsidie moet vergezeld gaan van zowel een risicoanalyse als een uitvoeringsprogrammaverkeersveiligheid. Overigens wordt een uitvoeringsprogramma in de praktijk ook wel uitvoeringsagenda genoemd. Een risicoanalyse en uitvoeringsprogramma kunnen ook in regionaal verband worden opgesteld. Aan de uitvoering van beide documenten stelt IenW geen inhoudelijke eisen. 

Meer informatie