Breed draagvlak voor strengere aanpak rijden onder invloed

Nederlanders steunen massaal strengere maatregelen tegen alcoholgebruik in het verkeer. Dat blijkt uit onderzoek van Ipsos I&O in opdracht van Fonds Slachtofferhulp. 84 procent van de 2.169 respondenten is het eens met de invoering van een alcoholslot voor veelplegers.

Een alcoholslot meet het alcoholgehalte in de adem van de bestuurder en voorkomt dat het voertuig start als de bestuurder boven de toegestane limiet zit. De steun voor een alcoholslot voor mensen die voor het eerst met te veel alcohol op zijn aangehouden ligt lager, op 43 procent.

Bestuurders die binnen twee jaar tijd drie ernstige verkeersovertredingen begaan, zoals rijden onder invloed, forse snelheidsovertredingen, of het negeren van een rood kruis, krijgen te maken met strengere straffen in het Nederlandse rechtssysteem. 89% van de respondenten vindt dat deze veelplegers hun rijbewijs moeten inleveren. Vier op de tien vinden een boete gepast, en één op de vijf is zelfs voorstander van een gevangenisstraf. Ook ondersteunt 79 procent van de respondenten een verplichte rijbewijsscan, waarbij iemand alleen met een geldig rijbewijs de auto kan starten. 

Elk jaar komen er tussen de 75 en 140 mensen om vanwege alcoholgebruik in het verkeer, terwijl duizenden anderen gewond raken. De maatschappelijke kosten van aan alcohol gerelateerde verkeersongevallen worden geschat op 653 miljoen tot 1,4 miljard euro per jaar. 

Bekijk het volledige bericht op Fondsslachtofferhulp.nl

Integrale aanpak van rijden onder invloed

Over het aanpakken van rijden onder invloed heeft Aanpak SPV een handreiking uitgebracht voor gemeenten. Hierin vind je informatie en tips die je kunnen helpen bij de aanpak van rijden onder invloed. Als verkeersambtenaar in een gemeente sta je zeker niet alleen, want rijden onder invloed raakt tal van andere beleidsterreinen. Dit vraagt dus om een integrale aanpak, samen met collega’s van andere afdelingen en samen met andere overheden, partijen en organisaties.