
Stappenplan: van risicoanalyse tot uitvoeringsprogramma
Het Kennisnetwerk SPV heeft het ‘Stappenplan: van risicoanalyse tot uitvoeringsprogramma’ uitgebracht. Het vervangt de twee eerdere stappenplannen voor het maken van een risicoanalyse en een uitvoeringsprogramma. De belangrijkste wijzigingen ten opzichte van

Effect inframaatregelen eerste tranche: 1072 vermeden verkeersslachtoffers
De infrastructuurmaatregelen uit de eerste tranche verkeersveiligheid voorkomen over een periode van 30 jaar ongeveer 1072 slachtoffers. Dat staat in het rapport ‘Verkeersveiligheidseffecten van 1e-tranchemaatregelen’ van SWOV. In 2020 trok de rijkoverheid

Onderzoek naar acht Europese risico-indicatoren gepubliceerd
De Europese Commissie heeft Baseline-onderzoek gepubliceerd naar acht risico-indicatoren die de verkeersveiligheid in Europese lidstaten beïnvloeden. De risico-indicatoren die in dit project zijn onderzocht, zijn: te hard rijden, rijden onder invloed, afleiding,

Veilige infrastructuur uitgebreid met veilige kruispunten
Het Kennisnetwerk SPV heeft de risico-indicator Veilige infrastructuur uitgebreid met een derde indicator: Veilige kruispunten. Eerder verschenen al de definities voor de indicatoren ‘Veilige wegen’ en ‘Veilige fietspaden’, voor wegen binnen en

Update van factsheet Risico-indicatoren
Het Kennisnetwerk SPV heeft de factsheet Risico-indicatoren verkeersveiligheid geactualiseerd. Risico-indicatoren zijn belangrijke hulpmiddelen om het veiligheidsniveau van specifieke onderdelen van het verkeerssysteem te inventariseren en monitoren. Aan de hand van risico-indicatoren kunnen