Nieuws

Snel van start met effectieve maatregelen

Wegbeheerders hoeven niet te wachten tot de risicoanalyses klaar zijn om nu al met maatregelen aan de slag te gaan. Het Kennisnetwerk SPV heeft hiervoor de factsheet Snel van start met effectieve

Sneller van start met maatregelen dankzij nieuwe factsheet

In het Startakkoord Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 is afgesproken dat elke wegbeheerder een risicoanalyse maakt van het eigen verkeerssysteem. Dit is niet de makkelijkste opgave voor wegbeheerders, daarom dat zij onder meer de

Winnend paper breekt lans voor proactief aanpakken verkeersonveiligheid

Het paper Verkeersveiligheidsmodel – proactief en risicogestuurd werken aan verkeersveiligheid, geschreven door de afdelingen mobiliteit en onderzoek van Remco Smit van de gemeente Rotterdam, is donderdag tijdens het Nationaal Verkeerskunde Congres in

Terugblik Regiobijeenkomst Gelderland

De bijeenkomst vond plaats op 8 oktober 2019. Op dinsdag 8 oktober waren zo’n 75 mensen in Arnhem bij elkaar uit de zes Gelderse regio’s, de provincie, het ROV Oost-Nederland en de

Aan de slag met risico-analyses verkeersveiligheid!

Het Strategisch Plan Verkeersveiligheid heeft het over regionale en lokale risico-analyses die voor het eind van het jaar klaar moeten zijn. 16-10-2019 Waar begin je als je zo’n analyse wilt maken voor

Stappenplan uitvoeringsprogramma

In het Startakkoord Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 is afgesproken dat elke regio een risicoanalyse maakt van het eigen verkeerssysteem. Zo’n risicoanalyse laat zien op welke punten het verkeerssysteem moet worden verbeterd om

Bijeenkomst (Samen)werken aan fietsveiligheid

Fiets en verkeersveiligheid is een urgent onderwerp. De stijgende ongevalscijfers en het leed dat daarbij ontstaat zijn redenen om een bijzondere dag te organiseren. We doen dat op 22 oktober in de

Waar zitten de verkeersrisico’s? Een risicoanalyse voor wegbeheerders in 6 stappen

Het Kennisnetwerk SPV heeft een stappenplan ontwikkeld voor het maken van een risicoanalyse waarmee met name gemeenten aan de slag kunnen. In het kader van het Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV) ligt er

Factsheet Risico-indicatoren

Om risico’s in het verkeerssysteem in kaart te brengen, kunnen we gebruikmaken van zogeheten risico-indicatoren of ‘Safety Performance Indicators’ (SPI’s): indicatoren voor risicofactoren – wegkenmerken, omstandigheden of gedragingen – die een sterk

Factsheet Verkeersveiligheid van de basisschoolomgeving

In vergelijking met andere leeftijdsgroepen vallen er onder kinderen tot 14 jaar betrekkelijk weinig verkeersslachtoffers. Toch vormen kinderen als verkeersdeelnemers een kwetsbare groep. Dat geldt zeker tijdens het drukke spitsuur rond een

Kennisnetwerk SPV van start

CROW en SWOV, zijn in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, gestart met het Kennisnetwerk SPV. Doel is overheden te helpen de verkeersveiligheidsrisico’s beter in kaart te brengen en de

Verslag werksessie snelheid en verkeersveiligheid

In het Strategisch Plan Verkeersveiligheid wordt ingezet op proactief verkeersveiligheidsbeleid op basis van risico-indicatoren, waaronder snelheid. Op 25 juni 2019 organiseerden CROW, Rijkswaterstaat en SWOV een werksessie om voor dit thema de
< 117181920 >