Kruispunten kennen een verhoogd risico op ongevallen. Over het algemeen geldt dat de rotonde de meest veilige kruispuntvorm is. Uit recent onderzoek blijkt echter dat op ca. 10% van de 5600 rotondes in Nederland relatief veel ongevallen plaatsvinden.
De enkelstrooksrotonde kent ondanks duidelijke richtlijnen die uniformiteit nastreven, vele uitvoeringsvormen die de verkeersveiligheidswinst beperken. Deze factsheet geeft inzicht in de risicoverhogende en kritische ontwerpelementen die zorgen voor een hoger ongevalsrisico, indien hieraan voorbij wordt gegaan. Ook geeft deze factsheet handvatten om op hoofdpunten én op details de beste keuzen te maken voor de verbetering van de verkeersveiligheid.
Achtergrond
In het Strategisch Plan Verkeerveiligheid 2030 – kortweg SPV2030 – wordt ingezet op een meer risicogestuurd verkeersveiligheidsbeleid. Daarom brengen overheden in 2019 de belangrijkste verkeersveiligheidsrisico’s in beeld.
Naar publicatie:
• Verkeersveiligheid bij enkelstrooksrotondes (pdf)