Stappenplan: van risicoanalyse tot uitvoeringsprogramma
In het Startakkoord Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 is afgesproken dat elke regio een risicoanalyse maakt van het eigen verkeerssysteem. In deze publicatie wordt dit stap voor stap uitgelegd.
Infographic Van data naar beleidsinformatie
De Taskforce Verkeersveiligheidsdata en het Kennisnetwerk SPV hebben een infographic gemaakt over het proces om van verkeersveiligheidsdata tot informatie te komen ten behoeve van risicogestuurd verkeersveiligheidsbeleid.
Veilige infrastructuur
De definities van de drie risico-indicatoren met betrekking tot veilige infrastructuur staan beschreven in het hoofddocument. De wetenschappelijke onderbouwing en de referenties naar de literatuur vind je in het geactualiseerde Achtergronddocument.
Infographic Verkeersveiligheid voor Statenleden
en interactieve pdf maakt duidelijk wat de twee rollen zijn van de provincie op het gebied van verkeersveiligheid. Die twee rollen zijn: wegbeheerder en regievoerder verkeersveiligheid.
Factsheet Risico-indicatoren
Risico-indicatoren zijn belangrijke hulpmiddelen om het veiligheidsniveau van specifieke onderdelen van het verkeerssysteem te inventariseren en monitoren.
Vervolgmeting apparatuurgebruik fietsers
In opdracht van Rijkswaterstaat heeft NDC Nederland in het najaar van 2022 onder 11.940 fietsers op 10 locaties visueel gemeten wat het gebruik is van apparatuur, zoals smartphones of mp3-spelers.
Factsheet Veilige kruispunten
Hoe weet je of een kruispunt ‘voldoende veilig’ is? Daarover lees je meer in de factsheet Veilige kruispunten. De factsheet gaat in op de verschillende kruispunttypen en de bijbehorende veiligheidsniveaus. In de
De (voorlopige) definitie van Hoogwaardige traumazorg
Snelle en adequate medische zorg na een verkeersongeval is van grote invloed op de overlevingskansen en (blijvende) letselernst van slachtoffers. In dit document vind je een voorlopige definitie voor deze risico-indicator.
Lichtvoering fietsers
Sinds 2003 worden metingen verricht naar de lichtvoering van fietsers om de ontwikkeling te monitoren. In de maanden december 2021 en januari 2022 is opnieuw een meting uitgevoerd.
De (voorlopige) definitie van Veilige voertuigen
Veilige voertuigen zijn een belangrijke voorwaarde voor verkeersveiligheid. Maar een eenduidige definitie van een risico-indicator ‘Veilige voertuigen’ is niet makkelijk te geven. In deze publicatie vind je een eerste aanzet.
Veilige snelheden, geloofwaardige snelheidslimieten
Rapport van de SWOV rond veilige snelheden. Van de acht wegkenmerken waarvan tot nu toe werd aangenomen dat ze de geloofwaardigheid van een snelheidslimiet beoordelen, blijken er slechts drie dit daadwerkelijk te doen.
Factsheet Subjectieve verkeersveiligheid
Verkeersdeelnemers kunnen zich om verschillende redenen onveilig voelen in verkeerssituaties, ook als die situaties niet per se onveilig zijn. Een gevoel van onveiligheid kan dus haaks staan op objectievere gegevens zoals ongevalsdata en voldoen aan de ontwerprichtlijnen. Deze factsheet gaat hier verder op in.