De (voorlopige) definitie van Veilige voertuigen

Decoratief

Veilige voertuigen zijn een belangrijke voorwaarde voor verkeersveiligheid. Maar een eenduidige definitie van een risico-indicator ‘Veilige voertuigen’ is niet makkelijk te geven. In deze publicatie vind je een eerste aanzet.

Risicoaanpak SPV

Een beknopte overview van de Risicoaanpak SPV. Wat behelst de aanpak, waarin verschilt het van de traditionele aanpak en waar kan je de risicoaanpak voor inzetten?

Factsheet Subjectieve verkeersveiligheid

Verkeersdeelnemers kunnen zich om verschillende redenen onveilig voelen in verkeerssituaties, ook als die situaties niet per se onveilig zijn. Een gevoel van onveiligheid kan dus haaks staan op objectievere gegevens zoals ongevalsdata en voldoen aan de ontwerprichtlijnen. Deze factsheet gaat hier verder op in.

Handreiking gedragsverandering in het verkeer

Het gedrag van verkeersdeelnemers speelt een belangrijke rol speelt bij meer dan 90 procent van de ongevallen. Daarom moeten we inzetten op een mix van maatregelen en een gedegen evaluatie daarvan.

Factsheet Fietsers

Nederland is een echt fietsland. In de loop der jaren zijn er legio maatregelen genomen om de verkeersveiligheid van fietsers te verbeteren – van vrijliggende fietspaden, fietstunnels en rotondes tot voorlichting, regelgeving en handhaving.

Factsheet Oudere verkeersdeelnemers

Met gerichte maatregelen kunnen gemeenten en provincies zelf iets doen om de verkeersveiligheid voor oudere verkeersdeelnemers te verbeteren. Deze factsheet geeft een overzicht.

Factsheet Risicogestuurd beleid

Bij risicogestuurd beleid kijken we naar specifieke risicofactoren – wegkenmerken, omstandigheden of gedragingen – die de kans op gevaarlijke verkeerssituaties kunnen vergroten.