Factsheet Verkeerseducatie
In factsheet Verkeerseducatie gaat het Kennisnetwerk SPV kort in op welke stappen je als gemeente kunt nemen voor het bevorderen van goede verkeerseducatie.
In factsheet Verkeerseducatie gaat het Kennisnetwerk SPV kort in op welke stappen je als gemeente kunt nemen voor het bevorderen van goede verkeerseducatie.
Welke factoren vormen een risico voor de verkeersveiligheid in jouw vervoerregio, provincie of gemeente? Die vraag kunnen we beantwoorden met behulp van risico-indicatoren of ‘Safety Performance Indicators’ (SPI’s): indicatoren waarmee we de
Risico-indicatoren zijn belangrijke hulpmiddelen om het veiligheidsniveau van specifieke onderdelen van het verkeerssysteem te inventariseren en monitoren.
Wat kun je als gemeente doen om ongevallen door alcohol en drugs in jouw gemeente te voorkomen? Dat lees je in de handreiking ‘Integrale aanpak van rijden onder invloed’.
De jaarlijkse monitor geeft een beeld van hoever decentrale overheden zijn met de uitvoering van het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 zoals afgesproken in het bijbehorende Startakkoord.
Lopen is relatief veilig, maar voetgangers zijn tegelijkertijd kwetsbaar. Welke risico’s lopen voetgangers en hoe kun je die risico’s verminderen? De factsheet ‘Voetgangers en verkeersveiligheid’ gaat hier nader op in.
Vanaf 2019 wint NDW in opdracht van de Taskforce Verkeersveiligheidsdata op twee manieren snelheidsdata in om de risico-indicator Veilige snelheid te kunnen meten.
Risicogestuurd verkeersveiligheidsbeleid vraagt om voldoende en kwalitatief goede data. Deze data kunnen toegankelijk worden gemaakt via een dashboard. Waar moet je op letten als je zelf een dashboard wilt (laten) ontwikkelen of gebruiken? Deze handreiking helpt je op weg.
In het Startakkoord Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 is afgesproken dat elke regio een risicoanalyse maakt van het eigen verkeerssysteem. In deze publicatie wordt dit stap voor stap uitgelegd.
De Taskforce Verkeersveiligheidsdata en het Kennisnetwerk SPV hebben een infographic gemaakt over het proces om van verkeersveiligheidsdata tot informatie te komen ten behoeve van risicogestuurd verkeersveiligheidsbeleid.