Derde tranche Investeringsimpuls: 119 miljoen euro subsidie verstrekt

Het ministerie van IenW heeft 119 miljoen euro verstrekt aan 193 provincies, gemeenten en waterschappen in het kader van de derde tranche Investeringsimpuls verkeersveiligheid.

Tijdens de eerste en tweede tranche had 84 procent van de decentrale overheden een aanvraag ingediend voor de investeringsimpuls. Dat aandeel is tijdens het eerste aanvraagtijdvak van de derde tranche gestegen naar ruim 90 procent, blijkt uit de kamerbrief van minister Robert Tieman van het ministerie van IenW.

Snelheidsremmers populair

De meest aangevraagde maatregelen zijn snelheidsremmende maatregelen zoals de aanleg van kruispuntplateaus, drempels of het aanleggen van gebiedsontsluitingswegen met een snelheidslimiet van 30 km/uur. Veel van de aangevraagde maatregelen hebben betrekking op de risicogroep ouderen en seniorproof wegontwerp. Het gaat daarbij om maatregelen als een vrijliggend voetpad, het aanbrengen van kant- en asmarkering op fietspaden en het verwijderen van fietspaaltjes. 

De komende maanden bespreekt het ministerie het eerste aanvraagtijdvak van de derde tranche met de decentrale overheden om te horen hoe het nieuwe aanvraagproces is ervaren. Daarnaast wordt uitgezocht waarom sommige gemeenten en waterschappen tijdens dit tijdvak geen aanvraag hebben ingediend. IenW is voornemens om in het derde kwartaal van dit jaar een tweede aanvraagtijdvak open te stellen.

Meerjarenplan Fietsveiligheid

Voor de Investeringsimpuls Verkeersveiligheid heeft het ministerie van IenW in 2020 500 miljoen euro beschikbaar gesteld. Daarvan is 450 miljoen euro beschikbaar voor het veiliger maken van infrastructuur. Recent hebben de gezamenlijke overheden besloten om de overige 50 miljoen euro in te zetten voor de uitvoering van het Meerjarenplan Fietsveiligheid 2025-2029. Hiervan is al 1 miljoen euro gereserveerd voor urgente fietsmaatregelen die al in 2024 zijn gestart.

Met het Meerjarenplan Fietsveiligheid zetten de overheden in op de belangrijkste fietsveiligheidsmaatregelen uit het SWOV-rapport ‘Kiezen of delen’, zoals het gebruik van de fietshelm stimuleren en het veiliger maken van infrastructuur voor fietsers. Het meerjarenplan geeft met vijf nieuwe acties invulling aan de resterende 49 miljoen euro voor vernieuwende maatregelen: 

  • verminderen valrisico fietsers 
  • verminderen risicogedrag rondom fietsen 
  • kennisontwikkeling fietsveiligheid 
  • stimuleren fietshelmgebruik 
  • verminderen massa- en snelheidsverschillen op het fietspad

Naar verwachting kunnen overheden vanaf begin 2026 subsidie aanvragen voor fietsmaatregelen.

Strategisch Plan Verkeersveiligheid 203

De Investeringsimpuls Verkeersveiligheid is onderdeel van het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 dat in 2018 is opgesteld om het aantal verkeersslachtoffers te reduceren. In het SPV staat risicogestuurd werken centraal: een proactieve aanpak van de grootste risico’s in het verkeer door maatregelen op het gebied van infrastructuur, voertuigen, verkeersgedrag en verkeershandhaving. 

Meer lezen