Monitor snelheid
Vanaf 2019 wint NDW in opdracht van de Taskforce Verkeersveiligheidsdata op twee manieren snelheidsdata in om de risico-indicator Veilige snelheid te kunnen meten.
Vanaf 2019 wint NDW in opdracht van de Taskforce Verkeersveiligheidsdata op twee manieren snelheidsdata in om de risico-indicator Veilige snelheid te kunnen meten.
Om risico-indicatoren te monitoren en risicolocaties in kaart te brengen, zijn verschillende databronnen beschikbaar, zowel op landelijk als op lokaal niveau. In deze factsheet vind je verwijzingen naar die bronnen.
Risicogestuurd verkeersveiligheidsbeleid vraagt om voldoende en kwalitatief goede data. Deze data kunnen toegankelijk worden gemaakt via een dashboard. Waar moet je op letten als je zelf een dashboard wilt (laten) ontwikkelen of gebruiken? Deze handreiking helpt je op weg.
In het Startakkoord Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 is afgesproken dat elke regio een risicoanalyse maakt van het eigen verkeerssysteem. In deze publicatie wordt dit stap voor stap uitgelegd.
De Taskforce Verkeersveiligheidsdata en het Kennisnetwerk SPV hebben een infographic gemaakt over het proces om van verkeersveiligheidsdata tot informatie te komen ten behoeve van risicogestuurd verkeersveiligheidsbeleid.
en interactieve pdf maakt duidelijk wat de twee rollen zijn van de provincie op het gebied van verkeersveiligheid. Die twee rollen zijn: wegbeheerder en regievoerder verkeersveiligheid.
In opdracht van Rijkswaterstaat heeft NDC Nederland in het najaar van 2022 onder 11.940 fietsers op 10 locaties visueel gemeten wat het gebruik is van apparatuur, zoals smartphones of mp3-spelers.
Sinds 2003 worden metingen verricht naar de lichtvoering van fietsers om de ontwikkeling te monitoren. In de maanden december 2021 en januari 2022 is opnieuw een meting uitgevoerd.
Een beknopte overview van de Risicoaanpak SPV. Wat behelst de aanpak, waarin verschilt het van de traditionele aanpak en waar kan je de risicoaanpak voor inzetten?
Verkeersdeelnemers kunnen zich om verschillende redenen onveilig voelen in verkeerssituaties, ook als die situaties niet per se onveilig zijn. Een gevoel van onveiligheid kan dus haaks staan op objectievere gegevens zoals ongevalsdata en voldoen aan de ontwerprichtlijnen. Deze factsheet gaat hier verder op in.