Monitor snelheid

Vanaf 2019 wint NDW in opdracht van de Taskforce Verkeersveiligheidsdata op twee manieren snelheidsdata in om de risico-indicator Veilige snelheid te kunnen meten.

Kwaliteitskader voor data-gedreven dashboards

Risicogestuurd verkeersveiligheidsbeleid vraagt om voldoende en kwalitatief goede data. Deze data kunnen toegankelijk worden gemaakt via een dashboard. Waar moet je op letten als je zelf een dashboard wilt (laten) ontwikkelen of gebruiken? Deze handreiking helpt je op weg.

Infographic Van data naar beleidsinformatie

De Taskforce Verkeersveiligheidsdata en het Kennisnetwerk SPV hebben een infographic gemaakt over het proces om van verkeersveiligheidsdata tot informatie te komen ten behoeve van risicogestuurd verkeersveiligheidsbeleid.

Vervolgmeting apparatuurgebruik fietsers

Fiets en man met smartphone. Decoratief

In opdracht van Rijkswaterstaat heeft NDC Nederland in het najaar van 2022 onder 11.940 fietsers op 10 locaties visueel gemeten wat het gebruik is van apparatuur, zoals smartphones of mp3-spelers.

Lichtvoering fietsers

Decoratief Fietslamp

Sinds 2003 worden metingen verricht naar de lichtvoering van fietsers om de ontwikkeling te monitoren. In de maanden december 2021 en januari 2022 is opnieuw een meting uitgevoerd.

Risicoaanpak SPV

Een beknopte overview van de Risicoaanpak SPV. Wat behelst de aanpak, waarin verschilt het van de traditionele aanpak en waar kan je de risicoaanpak voor inzetten?

Factsheet Subjectieve verkeersveiligheid

Verkeersdeelnemers kunnen zich om verschillende redenen onveilig voelen in verkeerssituaties, ook als die situaties niet per se onveilig zijn. Een gevoel van onveiligheid kan dus haaks staan op objectievere gegevens zoals ongevalsdata en voldoen aan de ontwerprichtlijnen. Deze factsheet gaat hier verder op in.