Kwaliteitskader voor data-gedreven dashboards

Risicogestuurd verkeersveiligheidsbeleid vraagt om voldoende en kwalitatief goede data. Deze data kunnen toegankelijk worden gemaakt via een dashboard. Waar moet je op letten als je zelf een dashboard wilt (laten) ontwikkelen of gebruiken? Deze handreiking helpt je op weg.

Infographic Van data naar beleidsinformatie

De Taskforce Verkeersveiligheidsdata en het Kennisnetwerk SPV hebben een infographic gemaakt over het proces om van verkeersveiligheidsdata tot informatie te komen ten behoeve van risicogestuurd verkeersveiligheidsbeleid.

Risicoaanpak SPV

Een beknopte overview van de Risicoaanpak SPV. Wat behelst de aanpak, waarin verschilt het van de traditionele aanpak en waar kan je de risicoaanpak voor inzetten?

Veilige snelheden, geloofwaardige snelheidslimieten

Rapport van de SWOV rond veilige snelheden. Van de acht wegkenmerken waarvan tot nu toe werd aangenomen dat ze de geloofwaardigheid van een snelheidslimiet beoordelen, blijken er slechts drie dit daadwerkelijk te doen.

Factsheet Subjectieve verkeersveiligheid

Verkeersdeelnemers kunnen zich om verschillende redenen onveilig voelen in verkeerssituaties, ook als die situaties niet per se onveilig zijn. Een gevoel van onveiligheid kan dus haaks staan op objectievere gegevens zoals ongevalsdata en voldoen aan de ontwerprichtlijnen. Deze factsheet gaat hier verder op in.

Infographic Verkeersveiligheid voor wethouders

Wat komt er kijken bij de risicogestuurde aanpak van verkeersonveiligheid? In drie pagina’s met korte teksten, linkjes en illustraties wordt in deze infographic toegelicht wat de verkeerswethouder te doen staat.

Handreiking gedragsverandering in het verkeer

Het gedrag van verkeersdeelnemers speelt een belangrijke rol speelt bij meer dan 90 procent van de ongevallen. Daarom moeten we inzetten op een mix van maatregelen en een gedegen evaluatie daarvan.