Nieuws

OM stelt criteria beschikbaar voor plaatsing Flexflitsers

Het Openbaar Ministerie zet sinds november 2022 Flexflitsers in voor het handhaven van de maximum snelheid. Om voor zo’n Flexflitser in aanmerking te komen heeft het OM conceptcriteria opgesteld. De Flexflitser blijft

Voorlopige definitie van Hoogwaardige traumazorg

Snelle en adequate medische zorg na een verkeersongeval is van grote invloed op de overlevingskansen en (blijvende) letselernst van slachtoffers. Daarom is ‘Hoogwaardige traumazorg’ een risico-indicator voor verkeersveiligheid. Het Kennisnetwerk SPV heeft

Activiteiten van het Kennisnetwerk SPV in 2023

Ook in 2023 spant het Kennisnetwerk SPV zich in om de verkeersveiligheidskennis namens CROW en SWOV, in opdracht van het ministerie van IenW, actief onder de aandacht te brengen. De samenwerking met

Verslag webinar Subjectieve verkeersveiligheid in de risicogestuurde aanpak

Het Kennisnetwerk SPV hield op dinsdag 13 december het webinar Subjectieve verkeersveiligheid in de risicogestuurde aanpak, samen met Analyze en VVN. Aan de bijeenkomst namen 130 professionals deel, waaronder veel mensen van

Eerste aanzet voor risico-indicator ‘Veilige voertuigen’

Veilige voertuigen zijn een belangrijke voorwaarde voor verkeersveiligheid. Maar een eenduidige definitie van een risico-indicator ‘Veilige voertuigen’ is niet makkelijk te geven. Het Kennisnetwerk SPV geeft een eerste aanzet. De technologie voor

Verslag POLIS-sessie over verkeersveiligheidsdata

Het Kennisnetwerk SPV nam op 30 november en 1 december deel aan de POLIS-conferentie over mobiliteit in Brussel. Een van de sessies ging over verkeersveiligheidsdata, waarbij Wilma Slinger namens CROW/Kennisnetwerk SPV de

Dag van Verantwoord Medicijngebruik in teken van verkeersveiligheid

De Dag van Verantwoord Medicijngebruik (DvVM) staat op 9 januari 2023 in het teken van geneesmiddelen in het verkeer. Sinds 2020 staat 9 januari bekend als Dag van Verantwoord Medicijngebruik (#DvVM) om

Monitor Startakkoord: aantal afgeronde uitvoeringsagenda’s stijgt naar 57%

De jaarlijkse enquête van Kennisnetwerk SPV onder Nederlandse gemeenten laat zien dat van de 135 gemeenten die reageerden 57% een uitvoeringsagenda verkeersveiligheid heeft afgerond, of nog verwacht af te ronden in 2022.

Ruim 260 subsidieaanvragen voor tweede tranche

Iets meer dan 260 overheden hebben een aanvraag ingediend voor de tweede tranche investeringsimpuls verkeersveiligheid. Voor de eerste tranche waren dat 60 overheden minder. Toch blijft er ongeveer 18 miljoen euro over

Factsheet Subjectieve verkeersveiligheid

Verkeersdeelnemers kunnen zich om verschillende redenen onveilig voelen in verkeerssituaties, ook als die situaties niet per se onveilig zijn. Een gevoel van onveiligheid kan dus haaks staan op objectievere gegevens zoals ongevalsdata

Een vijfde fietsers voelt zich onveilig op fietspad binnen de kom

Zo’n 20 procent van de fietsers voelt zich vaak onveilig op het fietspad binnen de bebouwde kom. Dit komt vooral door de toenemende drukte en snelheidsverschillen op en rond de fietspaden, maar

Maatschappelijke kosten verkeersongevallen vallen hoger uit

De maatschappelijke kosten van verkeersongevallen zijn volgens het Kennisinstituut voor Mobiliteit (KiM) een stuk hoger dan eerder gedacht. De kosten voor 2020 zijn nu geschat op 27 miljard euro. Voor 2018 kwam
< 167891020 >