Nieuws

Factsheet Oudere verkeersdeelnemers

Ouderen blijven steeds langer mobiel. Doordat ze langer actief blijven, maar bijvoorbeeld ook dankzij ‘nieuwe’ vervoermiddelen zoals de elektrische fiets en scootmobiel. Tegelijker tijd zien we dat oudere verkeersdeelnemers kwetsbaar zijn: de

Factsheet Veiligheid voor fietsers

Nederland is een echt fietsland. In de loop der jaren zijn er legio maatregelen genomen om de verkeersveiligheid van fietsers te verbeteren – van vrijliggende fietspaden, fietstunnels en rotondes tot voorlichting, regelgeving

Factsheet Risicogestuurd beleid

Steeds meer provincies en gemeenten kiezen voor een ‘risicogestuurd’ verkeersveiligheidsbeleid: een proactieve aanpak om ongevallen te voorkomen door de belangrijkste risico’s in het verkeerssysteem aan te pakken. Bij risicogestuurd beleid kijken we

Factsheet Veilig van deur tot deur

Het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 – kortweg SPV 2030 – beschrijft een vernieuwde visie op verkeersveiligheid. Overheden en maatschappelijke partijen zetten gezamenlijk in op een meer ‘risicogestuurd’ verkeersveiligheidsbeleid: ongevallen voorkómen door de

Factsheet Verkeersveiligheid bij kruispunten met verkeerslichten

Op kruispunten met verkeerslichten komen relatief veel ongevallen voor, veelal kopstaartongevallen, ongevallen waarbij geen voorrang wordt verleend of als gevolg van door rood rijden. Risicofactoren hierbij zijn het wegontwerp, de verkeerslichtenregeling en

Factsheet: Verkeersveiligheid bij enkelstrooksrotondes

Kruispunten kennen een verhoogd risico op ongevallen. Over het algemeen geldt dat de rotonde de meest veilige kruispuntvorm is. Uit recent onderzoek blijkt echter dat op ca. 10% van de 5600 rotondes

CROW start met gezamenlijke aanpak verkeersveiligheid

Het aantal verkeersslachtoffers is volgens het CBS vorig jaar gestegen met elf procent tot 678. Veel te veel vindt ook CROW, die het belang onderstreept van het Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV) 2030.
< 1181920