Risicoaanpak SPV
Een beknopte overview van de Risicoaanpak SPV. Wat behelst de aanpak, waarin verschilt het van de traditionele aanpak en waar kan je de risicoaanpak voor inzetten?
Een beknopte overview van de Risicoaanpak SPV. Wat behelst de aanpak, waarin verschilt het van de traditionele aanpak en waar kan je de risicoaanpak voor inzetten?
Verkeersdeelnemers kunnen zich om verschillende redenen onveilig voelen in verkeerssituaties, ook als die situaties niet per se onveilig zijn. Een gevoel van onveiligheid kan dus haaks staan op objectievere gegevens zoals ongevalsdata en voldoen aan de ontwerprichtlijnen. Deze factsheet gaat hier verder op in.
Het gedrag van verkeersdeelnemers speelt een belangrijke rol speelt bij meer dan 90 procent van de ongevallen. Daarom moeten we inzetten op een mix van maatregelen en een gedegen evaluatie daarvan.
Om de veiligheid van het verkeerssysteem te kunnen meten, is het daarom belangrijk om te weten wat het aandeel ‘veilige verkeersdeelnemers’ in het verkeer is.
Wat verstaan we onder een ‘veilige snelheid’ en hoe meet je het? Het Kennisnetwerk SPV heeft een (voorlopige) definitie opgesteld voor de risico-indicator Veilige snelheid.
Deze factsheet laat zien dat overleg over verkeershandhaving mogelijk is op verschillende niveaus en vanuit verschillende invalshoeken: vanuit het lokale driehoeksoverleg, op regionaal niveau en informeel met de politie. Daarnaast geeft het
Het kennisnetwerk SPV heeft in kaart gebracht welke maatregelen op dit moment effectief zijn en draagvlak hebben om de verkeersveiligheid in Nederland verder te verbeteren.
Door bij kruispunten rekening te houden met het wegontwerp, de verkeerslichtenregeling en het verkeerskundig beheer en onderhoud, kan het risico omlaag worden gebracht.
De maatregelen die hierin staan, zijn verdeeld over 3 blokken: infrastructuur, verkeersonderwijs en – voorlichting en handhaving.
Nederland is een echt fietsland. In de loop der jaren zijn er legio maatregelen genomen om de verkeersveiligheid van fietsers te verbeteren – van vrijliggende fietspaden, fietstunnels en rotondes tot voorlichting, regelgeving en handhaving.