Ouderen blijven steeds langer mobiel. Doordat ze langer actief blijven, maar bijvoorbeeld ook dankzij ‘nieuwe’ vervoermiddelen zoals de elektrische fiets en scootmobiel. Tegelijker tijd zien we dat oudere verkeersdeelnemers kwetsbaar zijn: de helft van alle verkeersdoden is ouder dan 60. Dat aantal neemt zelfs toe, net als het aandeel oudere ernstig verkeersgewonden.
Met gerichte maatregelen kunnen gemeenten en provincies zelf iets doen om de verkeersveiligheid voor oudere verkeersdeelnemers te verbeteren. Met aanpassingen aan de infrastructuur, maar bijvoorbeeld ook door veilige scoot mobielen te verstrekken. Investeren in scootmobiel- en andere cursussen voor ouderen is ook een mogelijkheid. In welke mate die effect hebben, moet nader worden onderzocht.
De 1e versie van de factsheet verscheen in 2019. De factsheet is in 2020 geactualiseerd. Beide versies zijn hieronder te raadplegen.
Naar publicatie:
• Factsheet Oudere verkeersdeelnemers 2020 (pdf)
• Factsheet Oudere verkeersdeelnemers 2019 (pdf)