Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat gaat meetbare doelen opstellen om het fors toenemend aantal verkeersslachtoffers naar beneden te brengen. Dat schrijft demissionair minister Robert Tieman van IenW in een brief aan de Tweede Kamer.
Het gewenste streven van het parlement naar een halvering van het aantal verkeersslachtoffers in 2030 noemt de minister in zijn brief te ambitieus, zoals SWOV al eerder liet weten. Verkeersveiligheid wordt namelijk beïnvloed door factoren als bevolkingsgroei en vergrijzing, die niet of nauwelijks te beïnvloeden zijn. Daarom legt het ministerie van IenW de focus op het omlaag brengen van de risico’s, waar de rijksoverheid wel vat op heeft.
Indicatoren
In het kader van het traject ‘Trendbrekers verkeersveiligheid’ zet de minister in op haalbare doelstellingen voor het structureel verbeteren van de verkeersveiligheid op de weg. Te denken valt aan het verminderen van het aantal automobilisten dat onder invloed rijdt en het stimuleren van het aantal fietsers dat een helm draagt. Voor dit soort doelen komen meetbare indicatoren die regelmatig worden gemonitord. Bijvoorbeeld: het fietshelmgebruik laten stijgen tot 25% in 2035. Bij achterblijvende resultaten kunnen dan extra maatregelen worden genomen.
De meetbare doelen liggen vast in de bestuurlijke afspraken die het ministerie en de decentrale overheden dit voorjaar hebben gemaakt voor de periode tot en met 2029. Daarin staat dat de SPV-partners doelstellingen gaan opstellen voor de grootste, beïnvloedbare risico’s op het gebied van de drie pijlers: veilige infrastructuur en veilige voertuigen, educatie en voorlichting, en verkeershandhaving.
Infrastructuur
Vooral het veiliger maken van infrastructuur heeft veel effect op de verkeersveiligheid. Dit vraagt echter grote investeringen van alle wegbeheerders in een periode dat het hen aan geld en menskracht ontbreekt. De investeringen via de Investeringsimpuls verkeersveiligheid die decentrale overheden tot 2026 hebben ingepland, besparen over de komende 30 jaar ongeveer 41 verkeersdoden en 1.623 (ernstig) verkeersgewonden.
Volgend kabinet
Het kabinet gaat door met reeds ingezette initiatieven om het aantal verkeersslachtoffers verder te verminderen. De keuze voor aanvullende maatregelen om de oplopende trend te breken is aan een volgend kabinet, schrijft Tieman. “Dit vergt intensivering van het beleid of ingrijpende politieke keuzes, die niet passen bij de demissionaire status van het huidige kabinet.”
Achtergrond
Jaarlijks overlijden rond de 700 weggebruikers in het verkeer. Het aantal ernstig verkeersgewonden ligt rond de 8.000 per jaar. Vanwege de bevolkingsgroei, meer gereden kilometers en meer ouderen op de fiets zal het aantal ernstig verkeersgewonden de komende jaren naar verwachting flink stijgen. Daarom is in november 2022 het traject Trendbrekers gestart om te verkennen hoe die trend valt te doorbreken.
Meer lezen
- Uitkomst traject Trendbrekers verkeersveiligheid
- Nieuwe mijlpalen Strategisch Plan Verkeersveiligheid
- Halvering aantal verkeersslachtoffers in 2030 onhaalbaar
- Bekijk welke verkeersveiligheidsmaatregelen bewezen effectief zijn in de Effectiviteitswijzer van Aanpak SPV